سبز شدن گلخانه به‌جای ویلا؛ آرزوی نخبه کارآفرین/ نشُدها در سایه پشتکار شُد می‌شود

سبز شدن گلخانه به‌جای ویلا؛ آرزوی نخبه کارآفرین/ نشُدها در سایه پشتکار شُد می‌شود

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی| قدم گذاشتن در مسیر تولید آن هم از نوع دانش‌بنیان مستلزم اراده‌ای از جنس آهنین است، چراک ه کار نو پر از آزمون و خطاست مهم کارآفرینی است وقتی در این مسیر قدم گذاشته و اینکه تولید را چیز عجیب و غریبی فرض نکند بلکه از شکست‌ها درس بگیرد و به پیروزی‌هایش افتخار کند. 

در این‌ گزارش صحبت از تولید در زمینه تولید گل و گیاه است آن هم از نوع دانش‌بنیان اما نکته جالبش این است محدودیت‌ها را دور می‌زند. 

با توجه به  هزینه‌های تولید تا حدودی با افزایش قیمت ملزومات و نیز کمبود امکانات مواجه بودیم که باعث بالارفتن هزینه تولید شده، اما در برخی موارد نیز باعث خلاقیت و خودکفایی تولید‌کنندگان شده است.  

سعید علیزاده کارآفرینی که بعد از گذشت ۲۵ سال فعالیت در زمینه تولید گل و گیاه زینتی طی ۵ سال گذشته به بحث کشت بافت گل و گیاه زینتی یعنی تکثیر سلولی گل و گیاه یا همان تولید گل و گیاه به روش دانش‌بنیان روی آورده است. 

وی در کنار کار گلخانه، از تکنولوژی آزمایشگاه کشت بافت زینتی در بحث تولید گل و گیاه زینتی فعال است که از سلامت و کیفیت بالای تولید به‌روش دانش‌بنیان و تولید انبوه آن در آزمایشگاه می‌گوید. 

این کارآفرین به همراه همسرش خانم صیادی‌نژاد که وی هم در این زمینه دارای تحصیلات دانشگاهی است، فعالیت می‌کند و اتفاقا همین موضوع را عامل پیشرفت خود در این عرصه می‌داند.  

از مزایای تولید گل و گیاه به روش کشت بافت و تکثیر انبوه گیاهان و صرفه جویی در زمان و اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی و بیوتکنولوژی است.  

آقای سعید علیزاده این کارآفرین نخبه در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: کار تولید گل و گیاه زینتی را طی ۲۵ سال گذشته شروع کردیم و اکنون هم در فضای گلخانه‌ای به مساحت هزار متر سالن سرپوشیده فعال هستیم.  در استان مازندران با توجه به مشکل محدودیت زمین تولید انبوه گل و گیاه را در فضای گلخانه‌ای در اختیار نداریم به همین‌ دلیل به بحث کشت بافت از ۵ سال گذشته روی آوردم. 

*امکان تولید انبوه در فضای آزمایشگاهی

 وی اضافه می‌کند: تولید گل و گیاه به‌روش کشت بافت این فرصت را به همه گلخانه‌داران می‌دهد به تعداد انبوه نسبت به تولید گیاهان اقدام کنند، به‌طوری‌که در روش سنتی زمین زیادی برای تکثیر استفاده می‌شود ولی در روش ازمایشگاهی در محیط ۱۰۰ متری آزمایشگاه حتی می‌توان میلیون‌ها گل را پرورش داد و به میزان نیاز وارد گلخانه کرد و به فروش رساند و حتی تمام گلخانه‌داران منطقه را تحت‌پوشش قرار داد. 

*کارمان به صادرات رسید 

در شهرستان چالوس مازندران فعالیت داریم و کارمان به صادرات هم رسیده و بازار هدف ما کشورهای عربی و اروپایی است.

این کارآفرین بیان می‌کند: با توجه به فعالیت‌مان در این زمینه طی ماه‌های اخیر در  کارگروه استانداری مازندران اعتباری به شرکت ما تخصیص داده شد که در صورت تخصیص  علاوه بر افزایش تعداد نیروها می‌توانیم نسبت به جذب دانشجویان رشته‌های بیوتکنولوژی و رشته‌های مرتبط اقدام کنیم تا بتوانند  کارهای تخصصی خود را در آزمایشگاه انجام دهند.  

البته باید بگویم تولید گل و گیاه به روش کشت بافت باتوجه به بالا بودن هزینه‌ها برای هر گیاهی مناسب نیست و تنها برای گیاهان کمیاب، روبه انقراض و دارای ارزش توجیه دارد. 

*هزینه بالای تهیه فرمول گیاه

 این کارآفرین نخبه تصریح می‌کند: در روش تولید گل و گیاه به‌ روش کشت‌بافت پروتکل و فرمول هر گیاه نیز با گیاه دیگر تفاوت دارد؛ در واقع تهیه پروتکل یا فرمول حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که از اهمیت بسزایی برخوردار است. 

با تلاش‌های صورت گرفته طی ۵ سال اخیر تاکنون سه نمونه ارکیده توسط واحد دانش‌بنیان شرکت به تولید انبوه رسیده و روی ۵نوع گیاه آپارتمانی هم داریم کار می‌کنیم.  

علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا از تسهیلات باتوجه به هزینه‌ بالای هم تهیه پروتکل و هم تولید انبوه استفاده کردند یا خیر؟ می‌گوید: هنوز از تسهیلات استفاده نکردیم و تمام اتفاقات و دستاوردها آورده خودم بودم به طوری‌که  عامل موفقیت بنده همسرم خانم مهناز صیادی‌نژاد با مدرک کارشناس ارشد بیوتکنولوژی بوده و موجب شده در بحث نیروی متخصص هزینه نکنیم. 

* ترس داشتیم اما دل به کار دادیم

  این موضوع را بسیار شنیدم که کارآفرینی با فرازونشیب همراه است و همین باعث شده برخی از افراد با وجود ظرفیت بالا از قرار گرفتن در مسیر کارآفرینی منصرف شوند، باید اعلام کنم ما هم از این موضوع مستثنا نبودیم و اگر برگردیم که ۲۵ سال گذشته چگونه وارد این حرفه شدیم باید بگوییم درست است ترس داشتم، اما دل به کار دادم. 

وی اضافه می‌کند: برای اینکه سالن گلخانه را همان ۲۵ سال گذشته تجهیز کنم ۵ میلیون تومان هزینه کردم که آن زمان هم مبلغ بالایی بود ولی الان اگر کسی بخواهد برای گلخانه هزینه کند باتوجه به بالا بودن قیمت زمین ان هم در شهرستان چالوس باید  ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اگر بخواهد زمین خریداری کند، هزینه کند.  

*سوخت‌وساز داریم الان نوبت نتیجه است

  پنج سال اخیر هم که در بحث کشت بافت ورود پیدا کردم کارمان با ترس و نگرانی همراه بود، خیلی شکست داشتیم به‌طوری‌که  دو سال اول ضرر و زیان دادیم، البته باید بگویم در کار کشت بافت علم تئوری پاسخگو نیست کسانی موفق می‌شوند که کار عملی کردند ولی اکنون باید اعلام کنم همه سوخت‌وسازها را دادیم و به نتیجه رساندیم.  

*خاطره تلخی که منجر به دلسردی از کار نشد

این کارآفرین نخبه تصریح می‌کند: هر انسانی زندگی‌اش پر از خاطرات تلخ و شیرینی است و باید بگویم همین انفاقات تلخ و شیرین است که حتی آینده انسان‌ها را رقم می‌زند ولی من یاد گرفتم روی هدفم تکیه کنم، از تلخی‌ها درس و با شیرینی‌ها امید بگیرم الان که در ذهنم گذشته را مرور می‌کنم می‌توانم بگویم بیشتر روزهای کارمان پر از شیرینی بود البته تلخی‌هایی داشتیم که تلخ‌ترین خاطره‌ام  به مطالعه روی گیاه برمی‌گردد که حتی به مراحل آخر رسیدیم ولس باوجود اینکه هزینه هنگفتی شد در بحث اینکه به تولید انبوه برسد جواب‌گو نبود؛ چراکه این گیاه خاص دچار آلودگی شد و ناچارا آن را کنار گذاشتیم این اتفاق برایمان درس بزرگی بود ولی دلسرد نشدیم چون کارمان همین است؛ کار در در زمینه کشت‌بافت جا برای کار زیاد دارد. 

 

  از زمانی‌که با علم کشت بافت آشنا شدم برای من مهم نبود که کارمان با شکست مواجه شود؛ چراکه معتقدم کشت بافت علم روز است و این موضوع برای مناطقی که زمین کم بوده، بهترین روش تولید گل و گیاه است و علاقه‌مندم و از جان و دل می‌خواهم در این مسیر کارم را ارتقا دهم. 

علیزاده یادآور می‌شود: البته هرکسی در این مسیر قرار گیرد و با علم کشت بافت آشنا شود، متوجه می‌شود و به اهمیت علم پی‌ می‌برد، دانشمندانی بودند در دهه‌های اخیر شروع کردند و  این راه باید ادامه پیدا کند.

*این کارآفرینی از سد تحریم‌ها می‌گذرد  مهم‌ترین موضوع اینکه  بحث گل و گیاه تنها چیزی که شامل تحریم نبوده و از تحریم‌ها گذر کرده  به‌ویژه وجود ظرفیت بالا در استان‌های شمالی امکان رشد و توسعه را فراهم می‌کند و حتی می‌توان به کل دنیا صادر کرد بدون اینکه شامل تحریمی شود و ما به همه توصیه کردیم که وارد شوند؛ همان‌گونه که در سخت‌ترین شرایط کشور هم گل و گیاه صادر شده و استرس بازار نداریم. 

*باید با برنامه بود 

وی خاطرنشان می‌کند: موضوع مهم برای کارآفرینی در  زمینه کشت‌ بافت اینکه باید همه امکانات در راه درست هزینه شود و از ابتدای کار باید فکر آینده کار را کرد، اینگونه نیست که دل را به دریا زد چون با برنامه وارد شدم و هدف داشتم جواب گرفتم و می‌دانستم موفق می‌شوم. 

*۲۵ سال تلاش با ۵ سال کار دانش‌بنیان برابری کرد 

موضوع مهمی که اهمیت کار در مسیر دانش‌بنیان را نشان می‌دهد باید اعلام کنم در ۲۵ سال سالانه هیچگاه دست از تلاش نکشیدم و همیشه سعی کردم حرفی برای گفتن داشته باشم و تولیداتم را روانه بازار می‌کردم که شاید باوجود همه تلاش‌‌ها به حدود ۵ تا ۱۰هزار اصله گل می‌‌رسید اما از زمانی‌که وارد بحث کشف بافت شدم با قاطعیت باید اعلام کنم تمام تلاشم در ۲۵ سال اخیر با فعالیتم طی ۵ سال اخیر در کشت بافت برابری کرد و شاید در یک ماه تولیدات به ۲۰۰هزار اصله گل و گیاه هم برسد.

*سبز شدن گلخانه به جای ویلا در چالوس؛ آرزوی نخبه کارآفرین

این کارآفرین نخبه وقتی به اینجای صحبتش می‌رسد دلش نمی‌آید از هدف بزرگی که این همه سال به او قدرت داده حرفی نمی‌آورد و می‌گوید:  همه مطمئنا آرزوهای دور و درازی دارند من هم آرزویم این است در استان مازندران به‌ویژه شهرستان چالوس که از نعمت جنگل، دریا و زمین پرآب برخوردار است به جای اینکه  ویلا سبز شود باغ گل و گیاه و گلخانه سبز شود ، وقتی تعدد ویلاها را می‌بینم دلم می‌گیرد.

مردم بدانند و باید در جریان قرار بگیرند که هر اندازه زمین هم در اختیار دارند حتی در مقدار کم می‌توانند در بحث تولید گل و گیاه وارد شوند، فکر نکنند حتما باید در همه رشته‌های کشاورزی زمین زیادی در اختیار داشته باشند ولی باتوجه به اینکه در بحث کشاورزی کم کار شده مردم اطلاعات کافی ندارند یکبار می‌گویند کیوی خوب است همه وارد می‌شوند ولی بعد از چند وقت  می‌بینند بازار ندارند دلسرد می‌شوند  درحالی‌که این خوب نیست و باید یاد بگیرند به موقع تولید کنند تا دلسرد نشوند.  

حرف آخر این کارآفرین، حرف دل خیلی از تولیدکنندگان که با آرزوهای رنگین و دلی پرامید وارد مسیر تولید می‌شوند ولی به‌دلیل نداشتن بازار خطی بر همه نقشه‌هایشان کشیده می‌شود حتی برای برخی آنقدر این اتفاق عمیق است و زندگیشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که برای همیشه قید تولید را می‌زنند. 

*کار در زمینه کشت‌بافت را دیر ولی خوب شروع کردیم

 حسن رزاقی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: بحث کشت بافت گل و گیاه زینتی می‌توان بگوییم کاری نوپا است.

  در حوزه گل و گیاه زینتی دیر شروع کردیم ولی خوب شروع کردیم. 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه امروزه اهمیت کشت بافت بر هیچ کسی پوشیده نیست، خاطرنشان می‌کند: در تولید گل و گیاه زینتی تعداد گل و گیاه برای ما بسیار بااهمیت است. 

 

البته در حوزه توسعه گلخانه‌ها مجوزهای زیادی به واسطه درخواست‌های متعدد صادر شده است که نشان‌دهنده اقبال بالا در این زمینه است. 

رزاقی بیان می‌کند: از طرفی در بحث اصلاح الگوی کشت و استفاده بهینه از آب نیز توصیه شده کشت‌ها را به سمت کشت گلخانه‌ای سوق دهیم.  

 

طی سال‌های اخیر در حوزه تولید گلخانه‌ها و گل و گیاه زینتی با درخواست بالا روبرو هستیم به همین‌ دلیل توسعه کشت و تولید گل و گیاه به روش کشت بافت با اقبال خوبی از سوی تولیدکنندگان روبرو شده و متقاضیان زیادی به‌ویژه در غرب استان داریم. 

*نیاز به واردات به صفر نزدیک شد 

وی با تاکید بر اینکه ورود در عرصه کشت بافت در آینده بسیار خوبی برای ما رقم می‌زند، خاطرنشان می‌کند: موضوع مهم اینکه در حوزه تامین نشا خودکفا شدیم و نیاز به واردات نشا از خارج کشور درحال منتفی شدن است،  گیاهانی مثل ارکیده نشاها از خارج کشور وارد می‌شد باتوجه به تکنولوژی نهادینه و بومی شد نیاز به واردات را به صفر نزدیک کرده است.

 به گزارش فارس، در شرایط عادی تولید گل و گیاه هم نیاز به فضا و زمین‌ و هم تعداد زیادی گیاه مورد نیاز است تا از آن قلمه گرفته شود اما تکنولوژی کشت بافت این امکان را فراهم کرده تا با این روش در مدت زمان کوتاه بتوانیم تعداد زیادی گیاه را تولید کنیم و این همان چیزی است که کشور ما به آن احتیاج دارد و در یک کلام پس، نشُدها شُد می‌شود اگر بخواهیم... 

اخبار مرتبط

بهره برداری گلخانه هیدروپونیک هوشمند در بابلسر

20 مجوز احداث گلخانه کوچک مقیاس در آمل صادر شد

تشکیل انجمن گردشگری و کشاورزی/ اشتغال 100 هزار نفر در بخش تولید گل در کشور

0 نظر

ارسال نظر

capcha